|
|
|
|
|
Geregistreerd bij KvK te Groningen onder nr.: 2089795 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Aerotronic's Forum Gebruikerservaringen & informatie
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
woltergeist
Geregistreerd op: 6-10-2008 Berichten: 2
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 8:00 pm Onderwerp: Leren vliegen met de CP Belt |
|
|
Hallo Allemaal! Ik ben Wolter en nieuw op het gebied van (alle) RC apparatuur.
Ik zag 2 weken toevallig op internet een aanbieding van een silverlit MX-1 en het leek mij eigenlijk wel een geinig apparaatje om een beetje mee te door de huiskamer te vliegen. Toen kwam ik al surfend op het spoor van het wat zwaardere werk zoals de CP Belt waar je alleen maar enthousiaste berichten over leest. De prijzen voor zulk mooi spul vielen mij ook al erg mee.. Toen ik had gezien op youtube hoe ongelooflijk lichtvoetig deze heli door de lucht scheert ben ik me wat serieuzer gaan verdiepen in de mogelijkheden.
Ik ben zodanig enthousiast dat ik graag een CP belt wil gaan aanschaffen maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met vliegen wil ik het eerst leren op de simulator, waarna ik stapje voor stapje met een echte Belt wil gaan reproduceren wat ik onder de knie heb in de simulator. Ik heb thuis een joystick met daarop twee analoge sticks die de FMS simulator herkent als een 4ch zender. De gekozen heli is een ThreeDee.par. Ik heb Mode2 besturing gekozen. Mijn vraag is of ik zo op de simulator kan leren vliegen met de CP Belt, ondanks dat ik eigenlijk maar 4 kanalen gebruik? Kun je een CP Belt leren vliegen alsof het een 4ch (FP?) machine is en simpelweg negeren dat hij ook een variabele pitch heeft? Ik las dat het 5e kanaal van een CP Belt iets met de pitch kan doen... ik kan deze dan toch gewoon negeren totdat ik het idee heb dat ik hier ook iets mee kan? Wat kun je met het 6e kanaal van de machine eigenlijk doen?
Dan heb ik nog een vraagje over de batterijduur..ik las iets van 10 minuten indien je rustig vliegt....maar hoe weet je dat de batterijen bijna op zijn? Heeft de Belt een lampje of piepje waardoor je weet dat je moet stoppen? Of zetten jullie een wekker? Als je te lang doorgaat lazert hij gewoon op een moment uit de lucht? Geeft de accu bij opladen aan dat hij vol is?
Ik lees veel over de headlock gyro...krijgt deze ook de voorkeur van de heel ervaren vliegers?
Hebben jullie de AA's uit de transmitter vervangen door een oplaadbare accu? Ik heb iets gelezen over een oplaadbare accu in de transmitter maar kon dit product echter niet op deze website vinden.
Als één van jullie mij kan helpen bij één van deze vragen, alvast erg bedankt! Zoals jullie al wel gemerkt hebben heb ik in 2 weken tijd al aardig wat research kunnen doen naar RC heli's |
|
Naar boven |
|
|
aldert Site Admin
Geregistreerd op: 1-2-2006 Berichten: 219
|
Geplaatst: Wo Okt 08, 2008 11:26 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Wolter, Welkom!!!
Je bent in elk geval zeer verstandig bezig door eerst in een simulator te gaan oefenen. Er zijn zat mensen direct met een CP helikopter begonnen.
De pitch wordt verder automatisch geregeld in de zender. Ook op de Belt-CP heb je maar 2 knuppels en hierop 2 assen. Dit resultaat via mixing in de zender in de besturing over 5 kanalen.
Het 6e kanaal van de helikopter wordt doorgaans gebruikt voor het op afstand aan kunnen passen van de Gyro in hoe sterk deze reageert. De standaardgyro heeft deze optie overigens niet (alleen de head lock gyro). Ik zou niet direct met een HH gyro beginnen. Met hoveren kun je prima uit de voeten met een standaardgyro. Echter als je er direct mee begint kan dat uiteraard zeker geen kwaad. Nadeel is dan echter dat de helikopters standaard met een standaardgyro komen. Er wordt gewerkt aan een oplossing hiervoor (maar dan moet je een voordeelpakket kopen met een barebone Belt-CP, waarbij je zelf nog allerlei onderdelen zult moeten installeren)
De snelheidsregelaar zal 30% minder power geven als de accu onder een bepaalde spanning daalt. Je merkt dit echt wel en zult de helikopter dan direct aan de grond moeten zetten. Je kunt natuurlijk de tijd ook in de gaten houden.
Het enige nadeel aan dit systeem is dat hij de totaalspanning van de accu meet. Mochten er grote verschillen tussen de cellen onderling zitten, dan maak je 1 cel kapot, terwijl de andere juist nog voldoende capaciteit over hebben. Gelukkig is de afwijking in de capaciteit niet heel erg groot..
Oplaadbare batterijen voor de zender zijn hier te vinden: http://aerotronic.nl/nl/onderdelen-per-type-68/nimh-batterijen-83/nimh-mignon-aa-336.html
Overigens bestaat er ook de mogelijkheid tot het gebruik van een LiPo accu in de zender. Ik ga de zeer platte pakketjes hiervoor importeren. Je zult dan zelf nog de connectie moeten regelen. Voordeel: lichter, sneller op te laden en geen kans op wegvallende verbinding door slecht contact tussen batterijen.
Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen _________________ AeroTronic.nl Rocks (H) |
|
Naar boven |
|
|
nick2
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 114
|
Geplaatst: Zo Jan 18, 2009 3:34 pm Onderwerp: |
|
|
super helie de eerste dag dat ik hem binnen had daarvoor vloog ik nog met de honeybee fp.
maar tot mijn stomme verbazing vloog ik er zo mee weg veel minder gevoelig voor wind lekker stabiel door hoge rotor snelheid.
ik heb wel gehoord dat je beter een 30A snelheids controller kon kopen omdat de standaard nog wel eens willen falen en je helie brandend uit de lucht komt ik denk zelf dat dat alleen gebeurd als je hardcore 3D vliegt want als je hovert net als ik komt hij normaal gesproken niet boven de 25A uit.
maar ik had liever piepjes inplaats van 30% minder power als je over een obstakel ofzo heen vliegt en hij komt ineens met een rotgang omlaag,word je niet blij van.
maar vaak gaat het wel goed.
en als die platte lipo's er zijn voor in de zender ga ik ze zeker halen.
zouden die ook gewoon op te laden zijn met de lader die met de belt komt?
Nick |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|
|