|
|
|
|
|
Geregistreerd bij KvK te Groningen onder nr.: 2089795 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Aerotronic's Forum Gebruikerservaringen & informatie
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gammapooka
Geregistreerd op: 12-8-2008 Berichten: 7
|
Geplaatst: Do Mei 21, 2009 7:02 pm Onderwerp: [Howto] Tandwielen/As vervangen van de Lama v4 (en V3) |
|
|
Hallo,
Heb het ook al op het modelbouwforum geplaatst maar het leek m wel handig om het hier ook te posten :
Vervangen van de tandwielen/assen bij de Lama v4
Benodigtheden : alleen een hele fijne kruiskop schroevendraaier
We beginnen met het verwijderen van de kappen.
Aan de zijkant van de heli zitten 2 koolstof staafjes met een rubbertje er om heen.
Als je de rubbertjes er af trekt kan je zo de staafjes er uit trekken en zul je zien dat de kap al los zit maar er nog niet helemaal afwil.
Vervolgens verwijder je de pootjes van het onderstel, dit kun je doen door voorzichtig er aan te trekken.
Nu kun je ook het staartstuk er zonder problemen afhalen.
De heli ziet er nu zo uit :
We pakken de heli en leggen hem op zijn kop neer zodat we het tandwiel zien.
Op het tandwiel zit een lagertje met aan beide kant 2 schroefjes.
Draai deze schroefjes helemaal tot het einde(ze hoeven er niet helemaal uit !)
Pak vervolgens de bovenkant van de as beet en hou het tandwiel tegen.
Ga een beetje heen en weer met de as en trek voorzichtig, je zult zien dat de as nu loskomt van het tandwiel.
Op dit punt zou je het tandwiel of de binnenas dus kunnen vervangen(De as van de bovenste rotorbladen).
Let er wel op dat op het asje aan beide kanten een kleine inkeeping staat, op het platte gedeelte komen namelijk de schroefjes te vallen van je tandwiel !
ALs je verder wilt gaan en je wilt ook de as/tandwiel (dit is 1 geheel) vervangen van de onderste rotorbladen ga dan verder met onderstaande :
Aan de bovenkant van de as die is over gebleven zit een klein lagertje in zwarte behuizing, deze kunt je er voorzichtig aftrekken.
Op de volgende foto kun je zien welke 4 schroeven vervolgens ook verwijdert moeten worden.
En ook hier geldt : draai ze zo ver mogelijk uit , maar ze hoeven er niet helemaal uit(dit scheelt je later weer ielepiele werk.)
Vervolgens gaan we 2 kwiklinken loshalen, dit kun je doen door je schroevendraaier er achter te zetten.
Je hoeft niet veel kracht te zetten, ze zullen zo los "gewipt" kunnen worden.
Nadat je dit gedaan hebt kun je het er zo af tillen :
Bijna bij het aankomen van de laatste demontages zie je dit lagertje/ring zitten(zit vast met maar 1 schroef) :
Til het lagertje er nu af en je zult zien dat de boel al aardig los zit.
In principe zou je de as met tandwiel er zo uit kunnen tillen, maar het onderstel zit nog in de weg.
Verwijder het onderstel dmv deze 4 schroefjes :
Nu kan je de B as er zo uit tillen !
Het terug monteren van alle onderdelen moet je dus weer in omgekeerde volorde van deze howto doen, niet zo moeilijk dus !
Ik heb me best gedaan op deze howto, maar ben absoluut geen howto schrijver, mocht je op of aanmerkingen hebben zeg het gerust via PB ! |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|
|