Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kwintaal
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 148
|
Geplaatst: Vr Mrt 13, 2009 3:05 pm Onderwerp: Servo stuk van Belt CP |
|
|
Ik denk dat mijn vraag uiteindelijk is: hoeveel kracht mag vanaf de rotorbladen teruggegeven worden aan de swashplate. daarom hier bij Overig geplaatst
Ik was nog een beetje aan het hooveren en landen en stijgen enz. en gelukkig was ik net weer aan het opstijgen, en nu wilde de machine alleen maar achteruit, gekeken of alles bewoog. Ja, alles beweegt, nog eens proberen en weer alleen maar achteruit.
Batterij stekker opnieuw ingestoken, en wederom achteruit. Blijkt dat de ‘elevator servo’ een stukje mee bewoog met de swashplate maar zelf niet meer actief was.
Ook na testen en stekkers wisselen op de ontvanger was het inderdaad duidelijk; de servo zelf is stuk.
Open gemaakt, niets kapot, ook de tandwielen niet. Er is ook geen brandlucht o.i.d., maar hij doet –elektrisch- geheel niets meer.
Het is dan ook wel eeerrrug klein allemaal daarbinnen. Hoe ze het er in krijgen.
Maar ;
Mijn vraag is dan ook hoe komt deze servo stuk.
Is het toeval of iets anders. Nu vond ik wel al dat de swashplate met draaiende motor bij een bepaalde stick uitslag een beetje op en neer ging.
(daar bedoel ik mee dat vanaf de rotorkop een wiebel aan de servo’s teruggegeven wordt. !! )
Alle servo bevestigingen van de servo afgehaald en met de hand de stuur bewegingen gemaakt.
Op zich ging dit vrij soepel in –bijna- alle standen van de rotor. Er is een stand waarop het minder soepel gaat en dit lijkt op een soort kantelpunt, en dan moet er meer kracht gezet worden.
Wanneer ik de swashplate vast houdt aan de buitenzijde, en draai de rotor met de hand rond, dan voel ik dat vanuit de rotor een druk en een trek aan de swashplate door gegeven wordt.
Hoeveel ‘druk’ en ‘trek’ vanaf de rotor is normaal? Kunnen deze servo’s daar wel tegen? (is het misschien te veel en is de servo daarom stuk gegaan)
Wanneer ik nog meer ballinks los haal, bewegen alle afzonderlijke onderdelen volgens mij soepel genoeg, maar alles aan elkaar is het zoals boven beschreven.
Er is ook niets stuk, wel heb ik de feathering shaft vervangen, en als ik de bladhouders op de as beweeg gaat dit gewoon soepel. Ook ‘schuurt’ de ringLike pushRod een beetje tegen de bladhouders, maar dit voelt niet als storend aan. Alle onderdelen zijn standaard plastik.
Alle info is weer welkom
Mvg,
Roy. |
|
Naar boven |
|
|
Kwintaal
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 148
|
Geplaatst: Vr Mrt 13, 2009 3:17 pm Onderwerp: |
|
|
eigenlijk wel weer een heel verhaal hè.
die gozer heeft ook niets anders te doen |
|
Naar boven |
|
|
Kwintaal
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 148
|
Geplaatst: Wo Mrt 18, 2009 11:09 pm Onderwerp: |
|
|
Ik dacht dat de feathering shaft los genoeg zat, maar die kon toch nog iets losser voor het mooie.
Ik dacht ook dat het schuren van de o-ring-like controllschaft geen kwaad kon maar het blijkt erger te zijn dan het eerst leek.
Op een of andere manier zorgt de flybar controll arm ervoor dat de controllshaft harder tegen de main blade clamps komen dan ik dacht. Wanneer ik het schroefje in het bollink-balletje van de flybar controll arm een stukje losdraai komen de controll armen vrij van de blade clamps en bewegen de rotor head delen weer vrij. Op deze manier worden de servo’s -zo te zien- minder belast vanuit de rotorbewegingen.
Dat de schroefjes van de flybar controll armen niet aangedraaid kunnen worden is volgens mij niet goed. Als ik een afstands busje gebruik zodat deze schroefjes weer vast gedraaid kunnen worden zit het wel weer vast, en loopt de besturing nog steeds vrij. Is dit wel een juiste oplossing hiervoor?
Bij een grotere uitslag van de flybar controll armen komen de gedeeltes van de bolletjes boven op de o-ring-like controllshafts tegen de bell controll arms aan. Wanneer zij over elkaar gegleden zijn geeft dit dan een tikje als zij van elkaar af komen….
Kunnen deze een beetje verwarmd en uitgebogen worden? Of is daar weer een andere oplossing voor.
Wat ik mij natuurlijk afvraag, is of er meer mensen zijn met deze “probleempjes”. En hoe zij dit dan opgelost hebben.
alvast bedankt voor de info.
Mvg,
Roy. |
|
Naar boven |
|
|
Kwintaal
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 148
|
Geplaatst: Do Okt 01, 2009 1:00 pm Onderwerp: |
|
|
na 2 defecte elevator servo's een setje TowerPro gemonteerd, kijken hoe dit gaat.
Gr,
Roy. |
|
Naar boven |
|
|
nick2
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 114
|
Geplaatst: Do Nov 26, 2009 4:30 pm Onderwerp: |
|
|
hahahahaha.
ouwe spammert
nouja normaal gesproken moeten die servo's toch wel ongeveer een kilo kunnen hebben, vaag dat ze kapot gaan. |
|
Naar boven |
|
|
nick2
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 114
|
Geplaatst: Do Nov 26, 2009 4:30 pm Onderwerp: |
|
|
damn, dubbele post. |
|
Naar boven |
|
|
Kwintaal
Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 148
|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 6:36 pm Onderwerp: |
|
|
nou, na zoveel ritjes zonder problemen met de TowerPro MG90 servo's gemaakt te hebben, kan ik nu ook wel zeggen dat deze het nu al langer volhouden dan de standaard Esky servo's hebben gedaan.
gr.
Roy. |
|
Naar boven |
|
|
|