Home » Forum » Modelbouw FAQ » [FP] De helikopter trilt Login Inloggen   
Categorieën
Winkelwagen more
Uw winkelwagen
is leeg
Snel Zoeken
 
In beschrijving zoeken
Uitgebreid Zoeken
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 Herinner mij
      Lees dit eerst!
 

Wachtwoord vergeten?
Account aanmaken
Informatie Centrum
ForumForum
Neem contact opNeem contact op
Over AeroTronicOver AeroTronic
BestandenBestanden
Welke korting krijg ik?Kortingen
Tips & handige infoHelppagina
Verzenden & RetournerenVerzenden & Retourneren
Privacy verklaringPrivacy verklaring
Algemene VoorwaardenAlgemene Voorwaarden
Alle ProductenAlle Producten
Site MapSite Map
Geregistreerd bij KvK te
Groningen onder nr.: 2089795
Aerotronic's Forum forum index Aerotronic's Forum
Gebruikerservaringen & informatie
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   RegistreerRegistreer   

[FP] De helikopter trilt

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Modelbouw FAQ
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aldert
Site Admin


Geregistreerd op: 1-2-2006
Berichten: 219

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 7:29 pm    Onderwerp: [FP] De helikopter trilt Reageer met quote

De meeste modellen van AeroTronic worden Ready-to-Fly geleverd. In principe zijn alle helikopters gestabiliseerd en getest. Toch kan het voorkomen dat je helikopter trilt / in onbalans is. Vaker is dit het geval wanneer je nieuwe rotorbladen geïnstalleerd hebt.

In dit draadje worden de verschillende oorzaken en remedies van onbalans van FP helikopters uiteengezet. Het in balans zijn van de rotorkop is van groot belang om goed te kunnen vliegen.

1. Is de helikopter in balans zonder rotorbladen?

We beginnen vanaf de basis. Ontkoppel de hoofdbladen door de rotor head los te maken van de hoofdas. Deze gaan we later bekijken. Zet de zender aan en vervolgens de helikopter. Geef langzaam gas en laat de helikopter zeker niet te snel draaien. Omdat de helikopter onbelast is, kunnen de paddles er zomaar afvliegen; halfgas is voldoende. Zijn de paddles in balans en trilt de helikopter niet? Mooi zo!

Wanneer niet, dan zijn er een aantal oorzaken:
    1. Kijk of de buitenkanten van de paddles één cirkelbaan beschrijven. Dit kun je doen door recht boven een punt van die cirkel te kijken. Als je ziet dat een paddle als het ware een kleinere cirkelbaan beschrijft, dan moet deze verder naar buiten. Door de paddles langzamer rond te laten draaien en door je vinger op plek te houden, moet het mogelijk zijn om te bepalen welke paddle verder naar buiten moet. Met een schroevendraaier schroef je paddle los en zet je hem in de juiste positie.
    2. Dezelfde procedure als voor de paddles geldt ook voor de balansgewichtjes. Deze dienen ook in één cirkel rond te draaien. Deze kunt je met het inbussleuteltje losdraaien.
    3. Het kan zijn dat én de toppen van de paddles niet één cirkelbaan beschrijven én de gewichtjes niet. Dan is er iets mis met de hele paddlestang. Deze dient je op 2 punten los te draaien met het inbussleuteltje. Wijzig de positie zodanig tot de helikopter in balans is.
    4. Draait uiteindelijk alles in één cirkelbaan maar is stabiliteit nog steeds ver te zoeken? Dan kun je proberen door langzaam de balansgewichtjes te verschuiven andere oneffenheden op te heffen. Het kan zijn dat de kop niet goed gemonteerd is op de hoofdas. Losmaken en opnieuw vastmaken kan verschil maken, maar doe dat pas als blijkt dat de kop als het ware niet een cirkelbaan beschrijft. Volgens mij komt dat alleen voor wanneer de helikopter een aardige smak heeft gemaakt.
Als het goed is is na veel verschuifwerk de helikopter nu wel stabiel. Dieperliggende oorzaken als: kromme hoofdas hebben een vrij simpele oplossing: een nieuwe hoofdas. Deze as zit in principe voldoende opgesloten, zodat het hoofdtandwiel niet de oorzaak kan zijn van onbalans. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat deze wel netjes aanloopt.

2. Hoe zit het met de rotorbladen?

Meestal is het probleem echter de rotorbladen. Na vervanging van kapotte bladen, blijkt er vaak onbalans te zijn. Op bladzijde 15 en 16 van de flyguide no. 2, die meegeleverd wordt met de Honey Bee FP en CP, staat een beetje incompleet uitgelegd hoe je de hoofdrotorbladen kunt stabiliseren. De plaatjes hierbij zijn wel nuttig.

Het is allereerst belangrijk dat de bladen niet losjes rond kunnen draaien. Maak ze zo vast dat ze in kunnen klappen bij een tik ergens tegen aan, maar vast genoeg zitten om niet uit hun positie te schieten bij een grote versnelling van de bladen. Het is een goed idee om bij ontvangst van de helikopter even goed op te nemen hoe vast de rotorbladen zitten. Let er op dat beide rotorbladen even vast zitten.

Probeer overigens eerst de oplossing onder punt 2.2 uit, nadat gebleken is dat de paddles en de basis uitstekend zijn. De dieperliggende oorzaak bij punt 2 is vaak minder goede kwaliteit rotorbladen (dit geldt niet voor CP rotorbladen die zeer gevoelig zijn voor afwijkingen door het gebruik van hout). Hiervoor is AeroTronic niet aansprakelijk wanneer dit gaat om zeer kleine verschillen, die gemakkelijk op te heffen zijn. Bovendien leveren wij vanaf medio april weer Esky originele rotorbladen, waarvan wij verwachten dat deze minder gewichts- en zwaartepuntproblemen hebben.

2.1 Zwaartepunt en gewicht

Ook als je niet beschikt over een zeer precieze weegschaal, kun je de rotorbladen goed balanceren. We gaan eerst bepalen welk blad zwaarder is en vervolgens maken we de bladen los om het zwaartepunt van de beide bladen te bepalen.

--- Dit stukje verklaart waarom wij deze 2 modificaties uit moeten voeren, niet per se noodzakelijk ---
Dit alles heeft te maken met de middelpuntzoekende kracht. De massa van een voorwerp wordt vervangen door een punt massa, het zwaartepunt. Wanneer men dit voorwerp in het zwaartepunt ophangt, kan het vrij ronddraaien. Het zakt niet naar één punt. Dit komt doordat het moment (kracht maal arm) links van dit punt (linksom) op elk moment gelijk is aan het moment rechtsom.
Dit zwaartepunt wordt genomen als aangrijpingspunt voor de middelpuntzoekende kracht (logisch, omdat het zwaartepunt als het ware het gemiddelde is van alle middelpuntzoekende krachtjes van het gehele voorwerp). De middelpuntzoekende kracht wordt veroorzaakt doordat de massa eigenlijk rechtdoor wil bewegen, maar gedwongen wordt een cirkelbaan te beschrijven. De massa verzet zich hiertegen en er is een kracht nodig om deze massa de cirkelbaan te laten beschrijven.
Welnu: wanneer blijkt dat het zwaartepunt van het linkerblad niet op dezelfde afstand ligt van de hoofdas als die van het rechterblad, dan wordt er onbalans veroorzaakt doordat er niet twee dezelfde middelpuntzoekende krachten tegengesteld werken op het midden, waardoor er een netto kracht overblijft die de heli laten schudden. Dit wordt veroorzaakt doordat het ene zwaartepunt verder van het midden af ligt dan het andere, waardoor de snelheid van het ene zwaartepunt groter is dan het andere waardoor de middelpuntzoekende kracht van het ene blad groter is dan het andere, omdat de middelpuntzoekende kracht onder andere afhangt van de snelheid in het kwadraat (!).
Ook als het ene blad zwaarder is dan het andere verschillen de middelpuntzoekende krachten, doordat deze kracht ook afhangt van de massa.

In formulevorm om het nog eens duidelijk te stellen (Fmpz = middelpuntzoekende kracht)

Fmpz = (m . v2) / r

De theorie mag dan helder zijn, de praktijk is velen malen weerbarstiger. Alleen het bepalen van het zwaartepunt is een lastige klus.
--- Eind natuurkundige uitleg ---

2.1.1 Welk blad is zwaarder?

Allereerst, strek de bladen zo dat ze recht tegenover elkaar staan zoals ze ook staan tijdens het vliegen. Laat vervolgens de bladen balanceren door de rotor head met zijn 2 knobbeltjes (iemand betere benaming? Wink) tussen je duim en wijsvinger te houden, of naar jouw voorkeur. Elk geval, markeer of onthoud welk blad te licht is en dus hoger ligt dan het andere. Op dit blad zal straks het plakband komen. Zijn de bladen in evenwicht? Dan komt er op beide bladen evenveel plakband.

Opmerking: wees er echt zeker van dat de bladen zo exact mogelijk tegenover elkaar staan, anders voer je zometeen verkeerde correcties uit.

2.1.2 Waar ligt het zwaartepunt?

We kunnen niet in de wilde weg plakband gaan plakken. Als beide bladen even zwaar gebleken zijn uit de vorige proef, dan wordt het onbalans dus veroorzaakt door een verschillend zwaartepunt.

Schroef de bladen los uit de rotor head. Dit gaat inderdaad niet erg gemakkelijk, wanneer dit te vaak is gedaan is het al gauw tijd voor nieuwe schroefjes. Let er op, op welke volgorde ringetje (washer) en het rubber ringetje (fixed (beter: fixing) collar) straks weer terug moeten.

Leg de bladen op een voorwerp neer zodanig dat het blad kan balanceren als een wip-wap. Breinaalden komen hier toch nog uitstekend van pas. Markeer dit zwaartepunt, het punt dat boven de breinaald ligt wanneer het blad in evenwicht is. Je kunt ook gewoon vergelijken welk blad het zwaartepunt het verste weg van het midden heeft.

2.1.3 Het plakband plakken

Voor het balanceren is het gewone smalle plakband uitstekend geschikt. Zorg ervoor dat het nette stroken worden, die de luchtstromen zo weinig mogelijk belemmeren.

Hieronder staan bij verschillende ‘variabelen’ de – min of meer vanzelfsprekende, maar even voor de duidelijkheid – plaatsen waar er plakband geplakt moet worden:

1. Bladen beide even zwaar, zwaartepunt één blad te ver naar buiten
Zorg ervoor dat op elk van de bladen evenveel plakband komt, immers de bladen zijn beide al even zwaar. Van het rotorblad waar het zwaartepunt iets te ver naar buiten ligt ten opzichte van het andere wordt dicht bij het gat plakband geplakt en bij het andere aan de buitenkant. Vergelijk steeds het zwaartepunt en plak niet té veel Wink

2. Gelijk zwaartepunt, bladen niet even zwaar
Plak zoveel plakband als nodig is, als er maar voor gezorgd wordt dat het midden van elke strook samenvalt met het zwaartepunt. Controleer het zwaartepunt natuurlijk nog wel even. Het vervelende is dat je nu geen balans meer hebt om te zien hoeveel plakband er nog bij moet. Je kunt de bladen na meting van het zwaartepunt ook weer vastmaken en dan balanceren…

3. Zwaartepunt van een te licht blad te ver naar binnen
Bij dit blad kunnen we simpel plakband bijplakken aangezien het toch te licht is. Wel lastig is dat en de bladen los moeten om te kunnen kijken hoe ver je al bent met het overéén laten komen van beide zwaartepunten en vast om te kijken hoe het zit met de balans van de massa’s.

4. Zwaartepunt van een te zwaar blad te ver naar binnen
Ook dit is een lastige. Al om de eerder aangegeven reden dat het blad én los én vast gecontroleerd moet worden. Plak op het te lichte blad plakband dichtbij het gat, zodat het zwaartepunt overéénkomt met die van het te zware blad.

Succes!

2.2. Het blad een beetje ombuigen?

Dit staat in de Fly Guide no.2 met plaatjes uitgelegd.

Wanneer de paddles etc. in balans zijn en wanneer je ook even een quick control hebt gedaan of de bladen wel even zwaar zijn, zie 2.1.1, dan kan de onbalans veroorzaakt worden door het verschil in aanvalshoek van de bladen.

Laat de rotorbladen eerst wat sneller draaien om te bepalen of de bladen in ‘één vlak draaien’, oftewel of er niet een blad boven het andere uitsteekt. Zie het plaatje onderaan pagina 16.

De oplossing van Esky: buig de bladen bij. Druk/buig het blad wat een te hoge ‘aanvalshoek heeft’ en dus als het ware boven het andere draait, naar beneden. Echter zo dat je nooit het verdikte stuk bij het gat buigt. Dit stuk is namelijk niet om te buigen en alleen maar erg stroef en heeft dus erg de neiging om te breken bij buigen. Pagina 12 van vlieggids no. 1 is erg verduidelijkend. Daar tracht men trouwens ook de pitch van het FP blad wat bij te werken… Ook een optie die het proberen waard is.

Ook voor CP helikopter geldt een en ander van het bovenstaande. Ten opzichte van het rotorbladprobleem zijn hier nog meer oplossingen voor, omdat hier nog problemen kunnen optreden met verschillende bladhoeken (pitch). Deze worden later beschreven in het NL, zie de flyguide voor de oplossing in het EN.

Illustraties om bovenstaande te verduidelijken volgen spoedig.

Zijn er nog meer mogelijkheden waardoor de helikopter in onbalans kan zijn? Laat het je collega-vliegers weten! Alvast bedankt. Ook opmerkingen op het geschrevene zijn van harte welkom.

Groeten,
Aldert
_________________
AeroTronic.nl Rocks (H)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
daan



Geregistreerd op: 8-5-2006
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Zo Aug 13, 2006 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

mooi en duidelijk verhaal zeg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aldert
Site Admin


Geregistreerd op: 1-2-2006
Berichten: 219

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2006 2:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, als ik dan ook 's iets doe, dan doen we het wel goed Wink

Het probleem over het algemeen is gebleken: "No-name rotzooi"

E-sky bladen zijn perfect (Cool

(Yet the pictures...)
_________________
AeroTronic.nl Rocks (H)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
brett567



Geregistreerd op: 7-11-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2012 8:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wel een heel mooi gedefinieerde informatie die hier gegeven ... Ik vind het heel leuk en probeer deze op mijn rc helicopter ... De balans van een helikopter is echt een belangrijk ding om te overwegen tijdens het vliegen it.The tips echt toegenomen kennis over balanceren.
Bedankt voor het delen.

Groeten
Brett
Nitrotek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Modelbouw FAQ Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

Copyright © 2006-2014 AeroTronic
Powered by phpBB Group Catalogus RSS
Valid HTML 4.01 Transitional! Valid CSS!