|
|
|
|
|
Geregistreerd bij KvK te Groningen onder nr.: 2089795 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Aerotronic's Forum Gebruikerservaringen & informatie
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
aldert Site Admin
Geregistreerd op: 1-2-2006 Berichten: 219
|
Geplaatst: Di Feb 28, 2006 11:11 pm Onderwerp: 11,1V LiPo gebruik in HB FP |
|
|
In dit topic willen we enkele aanwijzingen geven voor het gebruik van 11,1V in de Honey Bee FP (H-E004). AeroTronic garandeerd dat de 4-in-1 controller ook 11,1V accu's aankan inplaats van alleen het standaard NiMh 8,4V pakketje.
LiPo zijn duurdere batterijen die ongeveer 3 keer zoveel elektrische energie bevatten per gram batterij dan de NiMh batterijen. Bovendien levert LiPo langer een constante voltage, terwijl NiMh eerst een top levert en vervolgens langzaam afzakt en men dus ook langzaam minder power heeft om te vliegen.
Er kleven echter ook nadelen aan het gebruik van LiPo batterijen. Zij hebben een veel kortere levensduur (exacte getallen verschijnen later) en zijn behoorlijk duurder in aanschaf. Echter LiPo batterijen zijn wel weer veel sneller volgeladen, +/- een uur, terwijl NiMh er een dik 2 uur over doet. Zolang men voor LiPo batterijen de juiste werkwijze toegepast, kan men langer genieten van deze krachtige batterijen. Deze werkwijze wordt later beschreven.
Voor deze helikopter interessante LiPo accus's zijn: 7,4V en 11,1V. 7,4 V is echter te weinig om te kunnen hoveren. Het is bij de Walkera Dragonfly, waarbij nooit gegarandeerd wordt dat 11,1V zal werken, dan ook niet aantrekkelijk LiPo cellen te gebruiken.
Het is van belang om bij gebruik van 11,1V op te passen met de controllers. Deze bevat namelijk niet gemakkelijk repareerbare onderdelen. De IC's (Integrated Circuits) die de motoren aansturen zijn vaak de klos, ook bij 8,4V wanneer men het gas bij een crash niet tijdig dicht gooit (net voor het grond of rododendrons raken).
Ook het vlieggewicht wil ook wel eens problemen veroorzaken, doordat je dan op een constant hoger toerental moet draaien om de kist in de lucht te houden.
Koeling van de controllers en met name de IC's dmv heat-sinks is een misschien oplossende werking bij te vaak doorbranden... Het hoofdtandwiel van de T-Rex zou een mooie oplossing lijken, alleen is de diameter van dit tandwiel net 5 mm te groot. Dit zou wel kunnen wanneer je een brushless motor installeert die een hoger toerental haalt dan de standaard 370 motor. Een tandje op het motortandwieltje kan natuurlijk ook goed werken. Het frame moet hiervoor dan wel aangepast worden.
Heat-sinks hebben immers een veel betere werking bij een goede luchtstroom, zonder canopy vliegen kan natuurlijk ook
Overigens mochten er tientallen controllers terugkomen ter reparatie, dan is het niet meer dan logisch dat wij van onze garantie afstappen
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen! En aanvullende informatie is vanzelfsprekend zeer welkom!
Groeten,
Aldert Berends _________________ AeroTronic.nl Rocks (H)
Laatst aangepast door aldert op Ma Apr 10, 2006 11:01 am, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
rene3
Geregistreerd op: 26-3-2006 Berichten: 11
|
Geplaatst: Zo Mrt 26, 2006 5:57 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Met belangstelling het e.e.a. over helicopters gelezen, leuke informatie.
Ook heb ik de filmpjes bekeken, ziet er goed uit.
Maar nu mijn vraag:
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je met een heli kunt vliegen en hoeveel brokken maakt een beginner gemiddeld.
Ik ben namelijk van plan een heli aan te schaffen (voor de eerste keer) en ben benieuwd wat mij aangeraden wordt als beginnersmodel.
Graag reacties.
vriendelijke groet,
René |
|
Naar boven |
|
|
aldert Site Admin
Geregistreerd op: 1-2-2006 Berichten: 219
|
Geplaatst: Zo Mrt 26, 2006 9:36 pm Onderwerp: |
|
|
RGreven schreef: |
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je met een heli kunt vliegen en hoeveel brokken maakt een beginner gemiddeld.
Ik ben namelijk van plan een heli aan te schaffen (voor de eerste keer) en ben benieuwd wat mij aangeraden wordt als beginnermodel.
|
De lama is een erg leuke helikopter voor binnen en kan ook erg handig zijn om te gebruiken om het afstandsbedieninggevoel te creëren, maar vergeet het er snel mee vliegen maar (crasht dan gauw) en ook is deze niet gebouwd voor stuntvliegen. Bovendien zijn de batterijpakketjes van LiPo. Zo z'n voordelen en z'n nadelen.
De Honey Bee FP (HB FP) is het trainmodel. Bij al deze wat goedkopere (tov de duurdere merken = >100 euro duurder) Fixed Pitch helikopters is alleen de rotor head wat ongelukkig. Bij de HB CP ziet dit er al veel beter uit door blade clamps, waardoor betere uitlijning mogelijk is. Echter er zijn voldoende middelen om de hoofdrotor stabiel te maken. Een beschrijving hiervan in het Nederlands volgt binnenkort en zal het volgende inhouden:
1. Het stabiliseren van de padles (fabriekswege in orde);
2. Het bijbuigen van rotorbladen en de in omloop zijnde rotorbladen;
3. Het vastmaken van de rotorbladen;
4. Het corrigeren met plakband, balans en zwaartepunt. De overige modellen zijn modellen voor na uw FP.
EDIT: Zie de het Modelbouw-FAQ voor dit artikel.
In het begin zul je vooral hopjes maken. Dit zijn als het ware kleine sprongetjes in de lucht tot ongeveer 30cm, waar een traininglandingsgestel erg handig kan zijn. Dit trainwerk kan zo'n 15 minuten gedaan worden op een 650/700 mAh accu. Wanneer je tot het echte vliegwerk komt zal bij NiMH de kracht snel uit de batterij zijn en de vliegtijd is dan in totaal zo'n 7 minuten. Deze batterijen zijn gelukkig niet erg duur en ook is de levensduur groter dan LiPo. Wanneer het vliegen goed gaat, kan er behoefte zijn aan LiPo voor meer kracht en constantere kracht.
Een kleine notitie bij de filmpjes: buiten vliegen kan alleen als het windstil is, één windvlaag uit onverwachte hoek kan rare brokken veroorzaken.
Wat die brokken betreft: de één maakt ze bijna niet en de andere, die misschien iets te snel wil of net teveel durf vertoont, zal er meer maken.
In principe is het nooit verkeerd om het volgende op voorraad te hebben:
E001A Tail motor
E200A Rotorhead set (FP)
E202 Main blades (FP)
E204 Flybar (FP)
De skid set is expres niet opgegeven, omdat het goed kan zijn dat deze nooit zal breken wanneer er met een trainingskruis gevlogen zal worden en voorzichtig geland zal worden.
De onderdelen zijn meestal op voorraad. Dus wanneer je onderdelen niet op voorraad hebt, is dat niet zo'n groot probleem.
Met de afstandbediening kan ook op de computer geoefend worden. Helaas wordt de FP Honey Bee niet met simulator kabel geleverd. De trainsoftware, met nogal houterig vliegende modellen, is verder gratis te downloaden. Binnenkort verkopen wij ook een simulator programma, maar het is nog niet bekend wat dit inhoud. Je dient dus apart een kabeltje (E2900, helaas maakt Esky ze niet echt goedkoop) hiervoor aan te schaffen, wanneer je op de computer wilt oefenen, zodat je onverwachte bewegingen goed kunt corrigeren in het echt.
Groeten,
Aldert Berends _________________ AeroTronic.nl Rocks (H) |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|
|