Home » Forum » Elektronica » Ombouwen zender mode 2 naar mode 1 Login Inloggen   
Categorieën
Winkelwagen more
Uw winkelwagen
is leeg
Snel Zoeken
 
In beschrijving zoeken
Uitgebreid Zoeken
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 Herinner mij
      Lees dit eerst!
 

Wachtwoord vergeten?
Account aanmaken
Informatie Centrum
ForumForum
Neem contact opNeem contact op
Over AeroTronicOver AeroTronic
BestandenBestanden
Welke korting krijg ik?Kortingen
Tips & handige infoHelppagina
Verzenden & RetournerenVerzenden & Retourneren
Privacy verklaringPrivacy verklaring
Algemene VoorwaardenAlgemene Voorwaarden
Alle ProductenAlle Producten
Site MapSite Map
Geregistreerd bij KvK te
Groningen onder nr.: 2089795
Aerotronic's Forum forum index Aerotronic's Forum
Gebruikerservaringen & informatie
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   RegistreerRegistreer   

Ombouwen zender mode 2 naar mode 1

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2008 6:35 pm    Onderwerp: Ombouwen zender mode 2 naar mode 1 Reageer met quote

Hallo Iedereen,

Aangezien de informatie die op deze forums stond wel geholpen heeft toen ik mijn esky zender om wilde zetten naar mode 1, heb ik toch een aantal dingen zelf uit moeten vinden. Voor de mensen die hun zender nog om willen bouwen, beschrijf ik bij deze hoe je dit het beste kan doen.

Let op: deze handleiding is alleen van toepassing op ESky zenders die meegeleverd worden met de ESky Honey Bee King 2, en Belt CP (als er meer zijn laat het gerust weten), het gaat hier om de zender met het typenummer: 0406A. Dit omdat deze zenders beschikken over kleine dipswitches in de achterkant van de zender, te vinden onder het batterijen vak.

Er zijn een aantal andere handleidingen te vinden om je zender van mode te veranderen, maar Esky maakt dit erg makkelijk.

Allereerst moet je de zender open schroeven door de 4 schroeven aan de achterkant los te halen, de achterkant van de zender kan er nu af worden gehaald. Het kan zijn dat de achterkant aan de bovenkant bij het handvat klemt. Dit omdat er twee pinnen in zitten die het handvat op zijn plaats houden, Trek voorzichtig de twee helften van het handvat uit elkaar en de pinnen komen los.

Nu de zender open is, krijg je het volgende te zien:



(Sorry dat het plaatje niet helemaal scherp is, als het nodig is maak ik wel een nieuw plaatje.)

Schrik niet direct van alle draden en electronica die in de zender zit, daar komen we niet aan. Voor het gemak kan je het stekkertje losmaken aansluiting van de batterijen op de zender (ik heb er een paarse cirkel omheen getekend). Dan kan je de acherkant makkelijk neerleggen zonder dat de snoeren in het gedrang komen.

Als je een zender van mode wil veranderen, is het omzetten van een schakelaar niet genoeg. Aan de stick die nu het gas bediend zit een ratel vast, deze moet je losschroeven en vastdraaien aan de andere stick. In het plaatje zit de ratel (gewoon een metalen plaatje) aan de linkerstick vast (rechter stick in het plaatje omdat we van achteren kijken). De ratel is omcirkelt met een rode cirkel. Deze moet op de andere stick geplaatst worden op de plek waar een rode cirkel staat op de linker stick (van achteren gezien).

Let op: zoals je kan zien zit de schroef nu rechtsonder vast, aan de andere stick moet de schroef linksboven geplaatst worden. Wees niet bang, er is maar 1 plek waar de ratel kan zitten op een stick, dus het kan haast niet fout gaan.

Nu de ratel aan de goede kant zit, moet er nog iets gebeuren. Er zit een veertje aan de (van achteren gezien) linker stick (blauwe cirkel op het plaatje). Deze zorgt ervoor dat de stick altijd terug wil gaan naar de middenpositie. Deze veer moet nu dus naar de andere stick.

Nu wordt het iets lastiger, het terugveren naar de middenpositie wordt gedaan door een 3 tal kleine onderdeeltjes. Deze moet je alle drie omzetten naar de andere stick (op de plek waar de rechter blauwe cirkel zit). De drie onderdelen zijn: Een hefboompje, dat onder de stick de stick terug wil duwen, de veer, en een blokje met een haakje waar de veer aan vast zit (deze zit met een schroefje vast).

Draai het schroefje los, namate je hem losser draait, zakt het blokje naar onderen, en verliest de veer zijn spanning. Als je de schroef los hebt, haal deze eruit (niet kwijtraken!). Gebruik nu een kleine schroevendraaier om de veer los te wippen van het haakje, hij valt nu vaak ook direct los van het hefboompje. Haal het veertje eruit en leg het even apart. Nu de veer weg is, kan je het hefboompje ook eruit halen. Plaats het hefboompje aan de andere stick, in een soortgelijk slot waar hij ook uit kwam.

Nu wordt het even lastig. Zet de stick in zijn middenpositie (dat is het makkelijkst werken voor jou), en gebruik een kleine tang om de ene lus van de veer onder het hefboompje te wippen. Als dit gelukt is trek dan de veer omhoog (hij komt nu op spanning). Pak nu het blokje met het haakje en zet deze aan de andere stick, terwijl je met je andere hand de tank met het veertje nog steeds op spanning houd. Druk het blokje naar onderen, en plaats nu de andere lus van het veertje om het haakje. Schroef nu het blokje weer vast. Na mate de schroef er verder in geschroeft wordt, komt het blokje weer omhoog. draai hem zo ver dat het blokje net boven de rand uitkomt. Kijk draai de zender om en kijk of de stick in de goede middenpositie staat, staat hij iets te ver omhoog of omlaag, draai dan het blokje iets hoger of lager.

Nu zijn we al weer klaar met het ergste werk. Plaats de achterkant van de zender weer terug (Denk aan het stekkertje van de batterijen als je die losgehaalt hebt, en pas op dat de snoertjes niet klem komen tussen de klep!) en schroef de klep er weer op.

Zo ziet de zender er uit als je klaar bent met het omzetten (dit keer scherper! Smile)



Het enige dat we nu nog moeten doen is het werkelijk omdraaien van de functie van het gas (throttle) en het hoogteroer (elevator). Dit kan worden gedaan door het omzetten van een dipswitchje, dat je kan vinden door in de gaten te kijken van het batterijen vak van de zender:



Linksonder in het vakje, zie je een tweetal switches, het switchje dat we om willen zetten is het switchje onder batterij 2 (aangegeven met een rode cirkel) Als je dit switchje naar boven zet is de zender in Mode 1 (gas rechts), als dit switchje naar onder staat is de zender in Mode 2 (gas links).

Veel vliegplezier!


Laatst aangepast door Voyager_sput op Za Apr 12, 2008 9:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2008 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, nog een klein extra'tje:

Ik heb gehoord en gelezen dat de USB kabel (deze als het goed is) http://aerotronic.nl/nl/onderdelen-van-27/honeybee-cp-88/simulator-cable-96.html

Ook te gebruiken is op de 6 kanaals zenders die bij de bijvoorbeeld belt cp worden geleverd. Het enige wat daarvoor zou moeten gebeuren is beide schakelaars omzetten van het rode blokje achter in bij het batterij vakje. (te zien op het tweede plaatje bij batterij 3)
Als het nog niet werkt, moet je het frequentiekristal uit de zender halen.

Maar aangezien ik deze kabel niet heb, zal iemand anders dit moeten verifieren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aldert
Site Admin


Geregistreerd op: 1-2-2006
Berichten: 219

BerichtGeplaatst: Za Apr 12, 2008 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw. Dat is een duidelijke handleiding! Ik heb hem meteen maar even plakkerig gemaakt Laughing

Ik zal even wanneer ik in de gelegenheid ben een mooie foto van de binnenkant erbij zetten. Deze is zeker met een webcam gemaakt? Wink

Inderdaad. Het blijkt dat de USB-kabel gebruikt kan worden met de 6-kanaals zender. Dat hoorde ik van een Israëlische klant, die dat op RCGroups had gevonden (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=715315). Ik dit helaas nu niet testen. Als ik dit eerder gelezen had, had ik je vrijdag een simkabel gestuurd!
_________________
AeroTronic.nl Rocks (H)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Za Apr 12, 2008 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee de foto was gemaakt met mijn Nokia N73 (3.2 mp camera, mooie foto's vaak, alleen van dichtbij is de focus soms niet goed).

Op het schermpje zag het er best scherp uit, op de computer zag ik pas hoe onscherp hij was.

Ik heb een (scherpe) foto toegevoegd hoe de zender eruit moet zien na het omzetten naar mode 1.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aldert
Site Admin


Geregistreerd op: 1-2-2006
Berichten: 219

BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, een mobiel van 30 euro en een camera van 150 euro is samen net zo duur als die telefoon. 1 nadeel. Die camera neem je nooit mee Wink

Volgens mij is het met de tekst zo wel duidelijk Very Happy Met de samen te stellen basishandleiding voor bij de helikopters zal er zeker hiernaar een verwijzing komen Smile
_________________
AeroTronic.nl Rocks (H)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Di Apr 15, 2008 6:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan nu inderdaad bevestigen dat de simulator kabel perfect werkt met de 6 kanaals zender die bij de honey bee king 2 en belt cp wordt geleverd.

Hiervoor moeten wel beide switches van het rode blokje onder het batterijenvakje op de zender worden omgezet (niet vergeten terug te zetten voor je weer gaat vliegen!)

Zoals Aldert al elders op het forum heeft gezegd, het is verstandig om het frequentie kristal uit de zender te halen omdat de zender anders batterijen verslind als je op je sim aan het oefenen bent.

Windows herkent de zender direct met de naam PPM en voegt deze toe als spelbesturing.

Het is helaas wel zo dat de zender herkend wordt als 4 kanaals zender, de idle up schakelaar, pitch trim en hover pitch draaiknoppen worden niet herkend en kunnen dus ook niet gebruikt worden in een sim als FMS.

En nogmaals, als je vliegt in een sim met je zender, vergeet dan niet om al je instellingen te herstellen als je weer wil vliegen met je zender (zoals trims), om ongelukken te voorkomen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aldert
Site Admin


Geregistreerd op: 1-2-2006
Berichten: 219

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2008 9:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nice Smile

Vroeger ging het omwisselen van de mode trouwens zo Laughing

http://www.twf-sz.com/china/download/manual/left-right.pdf
_________________
AeroTronic.nl Rocks (H)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2008 9:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die had ik ook al gevonden. Dan ga ik toch liever met de soldeerbout aan de gang Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dadzz



Geregistreerd op: 29-4-2008
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Za Mei 17, 2008 10:47 pm    Onderwerp: Oudere lama transmitter aansluiten Reageer met quote

Heb even geken op de link naar E-sky voor de mode ombouw, maar mijn zender ziet er heel anders uit.
Ik heb een 204D met Lama v2 en wil de simulator aansluiten, maar er zit niet eens een stekker op de zender. Bij mij ontbreken ood de switches op de print en aan de voorkant. Van binnen zit er één print in over de hele breedte
Heeft iemand ervaring met deze zenders?
Kan ie op de pc aangesloten worden?

Alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Elektronica Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

Copyright © 2006-2014 AeroTronic
Powered by phpBB Group Catalogus RSS
Valid HTML 4.01 Transitional! Valid CSS!