Home » Forum » Voorstellen » Ook nieuw! Login Inloggen   
Categorieën
Winkelwagen more
Uw winkelwagen
is leeg
Snel Zoeken
 
In beschrijving zoeken
Uitgebreid Zoeken
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
 Herinner mij
      Lees dit eerst!
 

Wachtwoord vergeten?
Account aanmaken
Informatie Centrum
ForumForum
Neem contact opNeem contact op
Over AeroTronicOver AeroTronic
BestandenBestanden
Welke korting krijg ik?Kortingen
Tips & handige infoHelppagina
Verzenden & RetournerenVerzenden & Retourneren
Privacy verklaringPrivacy verklaring
Algemene VoorwaardenAlgemene Voorwaarden
Alle ProductenAlle Producten
Site MapSite Map
Geregistreerd bij KvK te
Groningen onder nr.: 2089795
Aerotronic's Forum forum index Aerotronic's Forum
Gebruikerservaringen & informatie
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   RegistreerRegistreer   

Ook nieuw!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Voorstellen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Guus001



Geregistreerd op: 29-4-2008
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Do Mei 01, 2008 7:35 pm    Onderwerp: Ook nieuw! Reageer met quote

Hoi Allemaal,

Ik ben Guus, al zo'n 1 1/2 jar bezig met rc auto's, en nu ook aan het zoeken naar een geschikte heli! Ik kom uit Tegelen, Limburg, en ben lid van Emac limburg, de lokale modelbouw club.

Nu over mijn keuze:
Ik ben al flink aan het lezen en kwam in eerste instantie uit op een Esky Lama V3. Nu weet ik dat je meestal eerst met een instap model begint, en dan al snel uitbreid, en uiteindelijk bijna het dubbele hebt uitgegeven. Daarom wilde ik jullie vragen wat een mooi model is om mee te beginnen, maar wat ook geschikt is om verder mee te gaan? Zelf dacht ik dan aan een Honey Bee King 2.

Ook heb ik al op het modelbouwforum gelezen, waar ik veel info vond, hier kwam ik vier categorieen tegen, het speelgoed, de coaxialen, Fixed Pitch en Collective Pitch. De laatste 2 zeggen mij vrij weinig, maar daar zullen jullie mij vast wel bij kunnen helpen!

Ondertussen al weer een leuke lap tekst,

Groeten,
Guus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2008 11:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Guus,

Ik neem aan dat je alleen nog maar gekeken hebt naar helicopters, en er nog niet een gekocht?

Tja, een beginners model, of direct iets groter zodat je er later nog wat aan hebt. De Lama V3 of Robins is een mooi instapmodel, je kunt er geen acrobatische toeren mee uithalen, maar je kan er wel mee leren vliegen.
Helikopter vliegen is totaal anders en veel lastiger dan rijden met een RC auto, maar ik vind het ook veel leuker om te doen.

De Honey Bee King II is direct een CP helicopter, de moeilijkste soort helicopters. Ik zal je even uitleggen wat de termen FP en CP inhouden.

FP staat voor Fixed Pitch, dit houdt in dat de rotorbladen van de helikopter op een vaste "pitch" staan, een vaste hoek naar de grond. Dit wil zeggen, dat als de rotor draait, dat de bladen dan direct lift beginnen te genereren. (wind blazen naar onderen). Hoe harder de bladen draaien (dus hoe meer gas jij geeft), hoe meer wind er naar onder geblazen wordt. en hoe meer lift de heli krijgt, en uiteindelijk van de grond af komt.

CP staat voor Collective Pitch. Dit houdt in dat de pitch (de hoek) van de rotorbladen niet op een vaste hoek staan. je moet de rotor eerst naar 50% gas doen, dan draait de rotor op maximale snelheid en dan staan de bladen pas op een hoek van 0 graden. en als je dan meer gas heeft dan gaat de rotor niet sneller draaien, maar dan wordt de pitch(hoek) van de bladen steeds groter, waardoor de lift van de bladen hoger wordt. het voordeel hiervan is dat een hogere rotorsnelheid voor een snellere reactie van de helicopter zorgt, maar het nadeel is dat als je een stuurfout maakt, dat de bladen dan wel op maximale snelheid draaien en .... kunnen versplinteren...

CP heli's hebben ook een zogenaamde "idle up" schakelaar, waarmee je tussen normaal vliegen (meer gas = meer lift) en 3D modus (50% gas is neutraal, minder gas is negatieve lift, meer gas is positieve lift). In 3D modus kunnen de blades ook in een negatieve hoek gedraait worden, en kan de helikopter dus op de kop vliegen.

Schade en wind:
FP heli's hebben minder onderdelen dan CP heli's, dus er kan ook minder stuk gaan als het fout gaat, daar tegen over staat dat de Honey Bee FP ook iets kleiner en lichter is dan zijn grote CP broertjes (zoals de Honey Bee King II en Belt CP), hierdoor kan een FP heli iets minder goed tegen wind, maar je kan er wel buiten mee vliegen.

CP heli's zijn groter en steviger en kunnen dus beter tegen wind, maar ze zijn ook complexer waardoor ALS het fout gaat, je ook meer schade kan hebben en meer onderdelen moet vervangen

Een Coaxiale helikopter is wel klein en licht, waardoor je in de huiskamer makkelijker kan vliegen, maar ze kunnen erg slecht tegen wind, en je kunt er dus alleen buiten mee vliegen als het zo goed als windstil is. Coaxiale helikopters kunnen ook meer hebben als je een keer een stuurfout maakt, en gaan dus minder snel stuk.

Vliegeigenschappen:
Coaxiale helikopters zoals de Lama V3 en Robins zijn door de dubbele rotor erg stabiel, en blijven altijd rechtop vliegen, waardoor je rustig kan leren hoe je moet vliegen met een helicopter.

FP en CP heli's zijn eigenlijk best onstabiel, als jij de heli naar voren draait, dan gaat de heli vooruit, MAAR de neus blijft naar voren staan, waardoor je zelf de neus weer recht moet zetten om langzaam weer tot stilstand te komen, hetzelfde geldt voor naar links en rechts rollen. Als je overcorrigeert en de neus te ver naar achteren drukt, gaat hij naar achteren, en moet je weer terug naar voren. Als je weinig ervaring hebt met helikopters krijg je al snel dat je de hele tijd aan het schommelen bent om hem recht te krijgen.

Besturing heli's
Met een RC auto doe je eigenlijk maar 1 of 2 dingen tegelijk, je geeft gas en stuurt. Als je een helikopter hebt, moet je 4 dingen tegelijk doen, namelijk: omhoog/omlaag, links/rechts, voor/achter en het draaien van de staart naar links/rechts. Dit geeft je veel meer vrijheid dan een RC auto, maar het is ook lastiger om aan te wennen, vooral als je nog geen ervaring hebt met heli's.

Conclusie:
Ik zou zeker niet beginnen met een Honey Bee King II als je nog geen ervaring hebt met helikopters. Je kunt er inderdaad veel meer mee dan met een Lama V3, maar het is ook een behoorlijk stuk lastiger vliegen. Maar ik kan me voorstellen dat je niet wil beginnen met een Lama en dan later alsnog overstappen naar de King II.

Nou is een Lama/Robins eigenlijk het ene extreem (makkelijk en relaxt vliegen), en de King II/Belt CP weer het andere extreem (moeilijk vliegen). Je kan ook kiezen voor een optie tussen beide heli's in. Zoals de Honey Bee FP. Deze is wat groter en zwaarder dan de Lama (en daardoor wat stabieler bij wind), is wel iets lastiger te vliegen, maar heeft een aantal van de vliegeigenschappen van de King II, waardoor je toch net wat meer kan. En als het fout gaat hebt je minder werk (en kosten) dan als je een King II hebt. Plus je kan de Honey Bee FP ook nog upgraden als je zou willen.

Mocht je na een tijdje dan toch uitgekeken zijn op de Honey Bee FP dan kan je alsnog overschakelen op een King II of Belt CP. De overstap van een FP naar CP heli is ook veel kleiner dan van een Coaxiale heli naar CP.

Ik kan je wel aanraden om een trainingskruis te halen als je voor een FP of CP heli gaat, om wat schade bij verkeerd landen te voorkomen.

Als laatste (maar dit is een persoonlijke mening) zou ik je adviseren een Belt CP halen i.p.v. een Honey Bee King II. De Belt CP is net iets groter en zwaarder (en daardoor stabieler), de kosten verschillen niet zoveel van een King II, sterker nog, een groot aantal upgrade onderdelen van de King II passen op de Belt CP. En het frame van de Belt CP ziet er ook net wat steviger uit dan de King II.

De Belt CP kost misschien 50 euro meer dan de King II, maar heeft ook direct een brushless motor, die zijn lichter en krachtiger dan de Brushed motor van de King II, en deze komt standaard met een grote 1800Mah Lipo accu, in vergelijking met de 1000Mah Lipo die bij de King II wordt geleverd, waardoor je langer kan vliegen. Mocht je een King II brushless willen maken ben je evenveel kwijt als dat je direct een Belt CP haalt, maar de keuze is natuurlijk geheel aan jou.

Ik hoop dat deze (enorme Wink) lap tekst je een beetje helpt, mocht er nog iets onduidelijk zijn, geef dan maar een gil.

En natuurlijk veel succes en plezier met het vliegen Smile

Marc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus001



Geregistreerd op: 29-4-2008
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2008 5:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marc,

Heel erg bedankt voor de uitleg, ik snap het verschil tussen FP en CP nnu veel beter!

Dan ga ik waarschijnlijk voor de Honey Bee FP!

Nogmaals bedankt!

Guus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2008 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Graag gedaan Smile veel plezier met de nieuwe hobby! Smile

Marc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Voyager_sput



Geregistreerd op: 31-3-2008
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2008 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ow, nog een ding, een FP heli is ook een stuk stabieler dan een CP heli, dat was ik nog vergeten erbij te zeggen Wink

Sorry voor de dubbele post.

Marc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Aerotronic's Forum forum index -> Voorstellen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

Copyright © 2006-2014 AeroTronic
Powered by phpBB Group Catalogus RSS
Valid HTML 4.01 Transitional! Valid CSS!