Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bazzz
Geregistreerd op: 25-7-2007 Berichten: 3
|
Geplaatst: Do Jul 26, 2007 5:41 pm Onderwerp: Lama fatsoenlijk trimmen |
|
|
Heb vandaag m'n V4 binnen gekregen, erg leuk! Maar 'm fatsoenlijk trimmen, ho maar! Hij draait continu om z'n topas (tegen de klok in van bovenaf gezien), zelfs met max. trim op de controller. Dus toen ben ik met die potmetertjes aan de slag gegaan, maar hoe ik deze ook draai, ik krijg de draaiing er niet uit. Heel vervelend, en continu tegensturen is ook niet echt makkelijk vliegen. (Zeker niet als je nog geen ervaring hebt zoals ik.)
Heeft iemand nog tips of heb ik gewoon pech en is er iets mis met m'n Lama?
Alvast bedankt en de groeten,
Bas |
|
Naar boven |
|
|
bazzz
Geregistreerd op: 25-7-2007 Berichten: 3
|
Geplaatst: Za Jul 28, 2007 11:56 am Onderwerp: |
|
|
't Is mij uiteindelijk toch redelijk gelukt, het komt gewoon heel nauw met die potmetertjes... Dus voor mensen met hetzelfde probleem, houdt moed! |
|
Naar boven |
|
|
bigbek1992
Geregistreerd op: 17-12-2007 Berichten: 4
|
Geplaatst: Zo Dec 23, 2007 12:45 pm Onderwerp: vergelijkbare problemen |
|
|
ik heb bij mijn V4 dezelfde soort problemen. soms lukt het om de draaiïng eruit te krijgen, maar een volgende keer dat ik vlieg (na het opladen van de accu) ben ik weer terug bij af. de enen keer draait hij linksom dan weer rechtsom. Ik had bergrepen dat het schroefje 'proportional' voor deze afstemming is bedoeld, maar daar reageert de heli totaal niet op. als ik de zender iets op gas zet, zodat beide rotorbladen net draaien, kun je goed testen wat de uitwerking is. met de 'gain'-schroef verandert de verhouding van de draaisnelheid wel. alleen zit ik vaak aan de maximale instellingen.
reageert louw heli wel op verdraaiïng van de 'proportional'-schroef
Marc |
|
Naar boven |
|
|
jeroenjj2
Geregistreerd op: 3-1-2008 Berichten: 1
|
Geplaatst: Do Jan 03, 2008 10:19 pm Onderwerp: |
|
|
Goede avond
Ik had hetzelfde probleem met de lamav4 maar ik moest echt de servo's afstellen althans die pootjes die op je servo's zitten moet je iets in of uit draaien aan de hand van welke kant hij opdraait of hij voorwaarts achterwaarts links of rechts gaat.
Heb je er een die steeds grote cirkels blijft draaien achteruit dan moet je kijken als je stabilizer haaks op je as staat dus als een t hoe je wieken dan staan je kan namenlijk ook dat kleine dingetje wat aan je stabilizer vast zit ook in en uit draaien totdat je wieken gelijk met je stabilizer staan ik hoop dat je een beetje begrijpt wat er mee bedoel ik weet namenlijk niet precies hoe alles heet in de vak termen haha zo nodig kan ik wel foto's bij plaatsen als het zo niet duidelijk is.
sterkt met het afstellen
groetjes een nieuw lid jeroen |
|
Naar boven |
|
|
aldert Site Admin
Geregistreerd op: 1-2-2006 Berichten: 219
|
Geplaatst: Ma Jan 14, 2008 7:43 pm Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, eerst ook zeker van zijn dat de helikopteronderdelen recht staan afgesteld. Trimmen is voor het laatste fijne beetje.
Ivm de problemen (met de database) heb ik geen tijd om leuk tekeningetje te maken. Op afstellen kom ik nog wel eens terug. _________________ AeroTronic.nl Rocks (H) |
|
Naar boven |
|
|
Gammapooka
Geregistreerd op: 12-8-2008 Berichten: 7
|
Geplaatst: Wo Aug 13, 2008 6:58 am Onderwerp: |
|
|
Doe dit om te voorkomen dat de heli om zijn as draait :
Op de 4 in 1 ontvanger zitten 2 afstel schroefjes : Gain en Proportional
Gain is voor de gevoeligheid van de besturing.
Zet deze ongeveer op de helft, dan reageerd de besturing niet te traag en niet te fel.
De Proportional schroef gaan we gebruiken tijdens het afstellen.
Allereerst gaan we alle trimmers op de zender precies in het midden zetten.
Zet nu de zender aan.
Sluit de (volgeladen)lipo aan op de heli en laat de gyro even callibreren.
Breng nu de heli even op ongeveer 50 cm hoogte.
Kijk welke kant je de stick op moet duwen om de staart te corrigeren.
Laten we een voorbeeld nemen : je moet nu de stick een klein beetje naar rechts duwen om de staart recht te houden.
Laat de heli weer zakken en koppel de lipo los.
Nu pakken we de Proportional schroef(let op, doe dit met een zeer fijne schroevendraaier!!)
Draai de Proportional schroef nu 1mm naar links(de tegenovergestelde richting van welke kant je de stick moet duwen om te corrigeren).
Sluit nu pas de lipo weer aan en laat de gyro weer even callibreren.
Breng de heli vervolgens weer naar 50 cm hoogte en kijk of de staart voldoende recht blijft hangen en niet draait dus.
Hangt hij recht en draait hij niet om zijn as ? Proficiat !
Draait de staart nog maar een heel klein beetje ?
Herhaal dan alle stappen gewoon opnieuw !
P.s. naar mate de lipo leger raakt heb je altijd kans dat de staart minimaal af gaat wijken.
Corrigeer dit met de trimmer op je zender.
Als de lipo net geladen is kan je hem gewoon weer in het midden zetten. |
|
Naar boven |
|
|
IceFlyer
Geregistreerd op: 12-8-2008 Berichten: 4
|
Geplaatst: Wo Sep 10, 2008 7:02 pm Onderwerp: |
|
|
Het kan voorkomen dat het bijstellen van de proportional schroef weinig tot geen effect heeft, en dat ook de trim op de controller onvoldoende is om de draaiing uit de heli te krijgen (ik heb dit ook gehad).
Doe in dit geval het volgende: maak je heli vliegklaar, centreer al je trimsetting, begin heel rustig met gasgeven en let goed op of de bovenbladen en de benedenbladen exact tegelijkertijd beginnen te draaien.
Is dit niet het geval? Dan is dit mogelijk de oplossing;
Het probleem is waarschijnlijk een te grote frictie tussen motor en astandwiel. Tijdens een crash of tijdens onderhoud kan de motor namelijk wat uit het lood gebogen worden.
Kijk welke rotor het laatst ging draaien (onder=B-rotor=bovenste grote tandwiel=voorste motor). Haal de canopy van de heli en duw voorzichtig de betreffende motor een beetje richting de verticale as. Test nu opnieuw of beide rotorvelden exact tegelijkertijd beginnen met draaien. Eventueel herhalen. Uiteindelijk moeten beide rotors met dezelfde kracht in beweging te krijgen zijn (ook met de hand).
Succes! |
|
Naar boven |
|
|
|