Productinfo Beschrijving product --UPDATE 2--
Begin April 2009
Tijdelijk geleverd met Esky 1000 mAh accu wegens niet
voorradig zijn van 900 mAh accu! Deze 1000 mAh accu's worden genomen
uit Honey Bee King II pakketten.
Tevens is het landingsgestel EK1-0560 niet op voorraad. In plaats hiervan wordt vanaf
nu het Xtreme verende landingsgestel geleverd.
--UPDATE--
Eind december 2008
AeroTronic heeft iets lichtere 11,1V batterijen aangeschaft, zodat de controller het wat minder zwaar te verduren heeft. Belangrijker is natuurlijk dat deze vooral goedkoper is ;-)
Verder is het niet per se nodig de controller op een
andere plek te zetten. Dat is alleen nodig wanneer het lipje waarop de
controller zit afgebroken is (wat bij ons het geval was ;-). Oftewel, solderen is niet nodig! Deze verplaatsing zorgt er tevens voor dat het zwaartepunt verder achter de hoofdas komt te liggen (tail-heavy), zodat de batterij verder naar voren uit moet steken om dit te compenseren.
De beschrijving wordt hier spoedig op aangepast.
Gebruik het liefst bladen met een kleinere bladhoek. AeroTronic heeft deze in hout en sinds kort ook kunststof versie (gelijk aan de Kyosho M24 bladen )
--EINDE--
Met de 900 mAh 11,1V LiPo accu verlengt u de vliegduur tot meer dan een kwartier! De CP2 gebruikt deze accu ook, de hoogwaardige controllers van Esky hebben hier dan ook geen enkel probleem mee. Deze accu past echter niet in het standaard onderstel van de FP. De ene optie daarvoor is dus het gebruik van het onderstel van de Honey Bee King II.
Wanneer u al een coaxiale helikopter hebt, zijn de adapter en het laadstation niet nodig. Koop dan het andere pakket .
Deze onderdelen moeten in een pakket vanwege het battery frame, EK1-0559 en de adapter EK2-0902.
Geen zin in lastige ombouw en gesoldeer? Koop dan het andere pakket met CP2 batterijonderstel .
Ombouwhandleiding (foto's volgen z.s.a.m.):
Verwijder de oude (kapotte ;-) ) skids en battery frame. Verwijder ook de busjes waar de 4 koolstofvezelstaafjes van de skids in geplaatst worden. Let op! Deze zijn niet vastgelijmd!
Pas het battery frame aan, zodat het hoofdtandwiel vrij kan draaien. Bekijk goed wat voor en achter is van het frame! Zoals het frame op onze foto staat, is rechts de plek waar de aanpassing gedaan moet worden.
Ontkoppel en verwijder de 4in1 controller.
Soldeer het draad van de hoofdmotor los.
Plaats het aangepaste frame op de FP en schroef deze vast. Het lipje waar de 4in1 controller zat moet hiervoor afgezaagd worden
Als het goed is, hebt u met de helikopter een setje dubbelzijdig tape en taille-wraps ontvangen. Plaats de 4in1 controller onder het hoofdtandwiel met 2 stuks dubbelzijdig tape.
Neem het lange draadje uit setje EK1-0226 en meet af hoeveel hiervan afgeknipt moet worden om netjes bij de hoofdmotor te komen. Denk aan extra ruimte om het draad met taille-wraps aan het frame te kunnen bevestigen.
Soldeer het lange draad vast een de hoofdmotor (let op polariteit) en sluit de 4in1 controller weer aan.
Maak alle kabeltjes mooi vast met taille-wraps.
Om de batterij te kunnen bevestigen, hebt een klittenband uit EA-001 nodig. Plaats een pad in het frame en de andere zijde op de batterij. Bevestig de batterij eventueel ook nog met een bandje.
Denk om de plaats van de batterij. Het zwaartepunt van de helikopter moet samenvallen met de hoofdas. Houd de helikopter vast aan de rotorkop, zodat de helikopter in de lengerichting kan kantelen. Net als een balans moet de helikopter vlak hangen als de batterij goed geplaatst is.
Installeer eventueel om de staart te verstevigen producten EK1-0561 en EK1-0291 (zie gerelateerde producten onderaan deze pagina). Voor EK1-0291 moet de staart met tape verdikt worden, zodat het houdertje past.
Al deze onderdelen moeten sowieso in een pakket.
Waarschuwingen
Doordat de FP niet op LiPo is ingesteld, is het lastig te bepalen wanneer de accu leeg is. Bij LiPo dient u ten alle tijde te stoppen voor de scherpe spanningsdaling. Ofwel, vlieg de accu niet te leeg. De ideale oplossing hiervoor is het lichtalarmsetje EA020 van Xtreme Production . Of gebruik een kookwekker. Bepaal eenmaal de maximale vliegduur (ook te bepalen door telkens de spanning even te meten, bijvoorbeeld met EK2-0906 ) en vlieg in het vervolg die tijd minus 2 minuten. Meet de spanning van de batterij als de helikopter uit staat, i.v.m. storingen! Wanneer de spanning beneden de 11,1 V is, is het weer tijd de batterij weer op te laden.
Het frame moet aangepast worden i.v.m. het hoofdtandwiel. Het gemakkelijkst gaat dit met een ijzerzaagje en een bankschroef om het battery frame in te klemmen.
Door de 11,1V is op het allerhoogst haalbare toerental een groot efficiëntieverlies. Dit wordt versterkt wanneer de bladen niet goed gebalanceerd zijn (of door onjuiste instelling paddles).
Gebruik 11,1V NIET in combinatie met de verbeterde borstelmotor van Xtreme Production !
Belt-CP onderstel
Mark Smorenburg koos voor een Belt-CP onderstel en
koolstofvezel met de optie van de staartvinnen van de King (EK1-0291), zodat ook
staartversteviging mogelijk was (EK1-561) en maakte zodoende een stijlvolle
zwart/gele combinatie:
Deze bundel bevat de volgende producten: » 1 x Xtreme veerkrachtig landingsgestel King II / Belt-CP € 6,60 Kosten van de losse producten: € 6,60
U bespaart dus € -23,37